دریاچه گوی گول ؛ چشم اندازی از بهشت عدن در آذربایجان
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

جمعه 5 دی 1399
ن : بنفشه

دریاچه گوی گول ؛ چشم اندازی از بهشت عدن در آذربایجان

 

در فاصله بسیار کمی از شهر تاریخی گنجه در جمهوری آذربایجان و در کوهپایه‌های قفقاز تکه ای از بهشت گمشده عدن بنام دریاچه گوی گول آغوش خود را بروی گردشگران باز نموده است.

اگر چه در خصوص محل دقیق باغ عدن یا بهشت عدن نظریه های گوناگونی مطرح گشته و این موضوع از ذیرباز موضوع جدل و چالش فکری بوده ولی بر اساس برخی نظریه ها بهشت عدن  جایی در سرزمین آذربایجان واقع شده است. ادعایی که در خصوص نشستن کشتی حضرت نوح هم در این منطقه وجود دارد.

به هر روی باغ عدن جایی است که نخستین انسان یعنی حضرت آدم و همسرش حوا پس از آفریده شدن توسط  پروردگار، از بهشت به آنجا رانده شده و در آنجا زندگی می‌کردند. این باغ بخشی از داستان خلقت در ادیان ابراهیمی است. گفته میشود منطقه گوی گل(Göygöl) در جمهوری آذربایجان تکه ای از همان بهشت گمشده می باشد که دریاچه ای زیبا به همین نام( Göygöl Lake) را در خود جای داده است.

دریاچه گوی گل بر اثر وقوع زلزله شدیدی در این منطقه به وجود آمده است. در زبان آذربایجانی گوی به معنی رنگ آبی است که نشانه‌ای از صافی و پاکی آب این دریاچه بوده و گول(göl) یا گل نیز به معنی دریاچه میباشد  در نتیجه ترجمه گوی گول در فارسی  میشود: دریاچه آبی !

نزدیک‌ترین شهر به دریاچه گوی گل، شهر خانلار است که نام آن در سال ۲۰۰۸ به گوی گل تغییر یافت؛ علاوه این در همین سال  این دریاچه و منطقه حفاظت شده اطراف آن به عنوان پارک ملی گوی گول ثبت ملی شد.

اگر دوست دارید در سفر به جمهوری آذربایجان لحظاتی خاطره انگیز و رویایی را در بهشتی بکر و زیبا  تجربه کنید سفر به  دریاچه گوی گل را فراموش نکنید.

 

دریاچه گوی گل و بهشت عدن در جمهوری آذربایجان

چرا باید گوی گل را دید؟

دریاچه گوی گل ، زیباترین دریاچه در جمهوری آذربایجان است. این دریاچه که در ارتفاعی ۱۵۰۰ متری از سطح دریا و بین کوهستان قرار دارد و هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است . مساحت تقریبی این دریاچه در حدود 3 کیلومتر مربع بوده و زیستگاه گونه های مختلفی از جانوران وحشی و آبزی است. معروف‌ترین ماهی این دریاچه ماهی قزل آلای گوی گول است.

جالب است بدانید زیبایی این منطقه فقط به دریاچه زیبایش نیست. منطقه گوی گل در زمانی که شرکت های آلمانی برای استخراج معادن و نفت در اواخر قرن 19 به آذربایجان آمده بوده اند بعنوان مکانی بوده که آلمانی ها  برای اقامت برگزیده بودند ؛ بنابراین در روستاهای اطراف و کوهپایه‌ها هنوز هم می‌توانید آثاری از این معماری و کلیساهای زیبای آن‌ها و از جمله پل خونین آذربایجان را ببینید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه گوی گول

منطقه گوی گل به دلیل ارتفاعی که از سطح زمین دارد؛ یکی از خوش آب و هواترین منطقه‌های آذربایجان است. بهترین زمان سفر به دریاچه گوی گل فصل تابستان است. این منطقه تابستان‌های معتدل و خنک و زمستان‌هایی خشک دارد. اما بازدید از دریاچه و جنگل اطراف آن در هر فصلی زیبایی و لطف خودش را دارد. بنابراین عاشقان طبیعت گردی بهتر است در اولین فرصت و نزدیک‌ترین تعطیلات خودتان را برای سفر به دریاچه گوی گل و چند روز چادر زدن در این تکه گمشده بهشت آماده کنند. سکوت و آرامش این منطقه و آب و هوای خوب آن چیزی است که آرامش را به شما هدیه خواهد داد.

 

راهنمای سفر به دریاچه گوی گل تکه ای از بهشت گمشده

چطور می‌توانیم به دریاچه برویم ؟

دریاچه گوی گل تنها ۴۵ کیلومتر ازشهر تاریخی گنجه آرامگاه حکیم نظامی گنجوی شاعر پرآوازه مشرق زمین فاصله دارد و می‌توانید با تاکسی یا کرایه یک اتومبیل  به این منطقه بروید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با هزینه کمتر و با مینی بوس به منطقه گوی گل بروید.

البته اگر با مینی بوس سفر می‌کنید ممکن است نتوانید مسیر اصلی را پیدا کنید. بنابراین بهتر است با پرداخت کمی هزینه از راهنمای محلی بخواهید که شما را به این منطقه ببرند.

جاده کوهستانی که به منطقه  دریاچه گوی گل می‌رسد تصویر بی نظیری از کوه‌های قفقاز است و می‌توانید در حین سفر از این مسیر زیبا لذت ببرید. از آن جایی که وضعیت جاده در این منطقه چندان مناسب نیست ممکن است تاکسی‌هایی که از گنجه تا گوی گل کرایه می‌کنید، هزینه بیشتری از شما مطالبه کنند.

 

طبیعت بکر و رویایی دریاچه گویگل در آذربایجان

دانستنی‌های لازم

قبل از سفر به  دریاچه گوی گل باید بدانید که محدودیت‌هایی در این منطقه برای گشت و گذار وجود دارد. بازدید کنندگان به هیچ عنوان اجازه شنا کردن  در دریاچه را ندارند.

ذکر این نکته بسیار مهم  ضروری است که با توجه به نزدیکی این منطقه به استان قره باغ به دلیل اختلافاتی که بین مرز ارمنستان و آذربایجان وجود دارد، از سال ۲۰۱۸ اجازه‌های محدودی برای استفاده از این دریاچه وضع شده بود که با توجه به آزاد سازی سرزمین قره باغ و برگشت سرزمین های اشغالی و توجه ویژه ای که دولت باکو به مقوله صنعت گردشگری دارد می توان امیدوار بود که تمامی محدودیت های قبلی بسرعت برچیده شوند .

با این وجود حتی در حال حاضر نیز شما می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید یا به کافه زیبا و دنجی که نزدیک دریاچه واقع شده بروید و ساعت ها غرق در زیبایی های بهشت گمشده عدن شوید.

سفر یک روزه به گوی گل

بمنظور استفاده از زیبایی های بکر این دریاچه اختصاص یک روز برای سفر به این ناحیه پیشنهاد میگردد .

برای این که حداکثر استفاده خود را از این سفر یک روزه ببرید، می‌توانید در مسیر کوهستانی پیاده روی کرده و سری به روستاهای زیبای منطقه گوی گول بزنید. بهتر است صبح زود به سمت دریاچه حرکت کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را از نور روز و منظره خیره کننده دریاچه ببرید.

منبع: چرخ فلک



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.